Što je ICILS?

Međunarodnim istraživanjem računalne i informacijske pismenosti (International Computer and Information Literacy Study – ICILS) istražuje se u kojoj su mjeri učenici pripremljeni za život i rad u digitalnome dobu. Organizacija IEA provodi ovo komparativno istraživanje velikih razmjera kojim se prikupljaju relevantne informacije o području informacijsko-komunikacijskih tehnologija (IKT) u primarnome obrazovanju, a za provedbu u Republici Hrvatskoj nadležan je Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja.

U zadnjih četrdeset godina informacijsko-komunikacijske tehnologije (IKT) uvelike su utjecale na svakodnevni život ljudi te na rad i društvene odnose. Danas je uporaba IKT-a integrirana u sve aspekte našega života. Provedbom istraživanja ICILS u zemljama sudionicama prikupljaju se pouzdani i međunarodno usporedivi podatci o razvoju vještina računalne i informacijske pismenosti mladih u 21. stoljeću.

Ovim istraživanjem prikupljaju se pouzdani, komparativni i primjenjivi podatci koji mogu poslužiti za planiranje obrazovanja za digitalnu pismenost. Sudjelovanjem u istraživanju ICILS zemlje dobivaju podršku u donošenju informiranih odluka o tome kako najbolje pripremiti učenike za život u doba neprekidno razvijajućih digitalnih tehnologija. Istraživanje pomaže zemljama razumjeti kako se digitalne tehnologije koriste u učionicama i kakav je njihov utjecaj na nastavne metode potrebne za razvijanje vještina računalne i informacijske pismenosti.

ICILS 2028

ICILS 2028 četvrti je ciklus ovoga istraživanja, a nastavlja se na prethodno provedene cikluse (2013., 2018. i 2023. godine). Hrvatska je dosada sudjelovala u istraživanjima provedenima 2013. i 2023. godine te se trenutno priprema za novi ciklus, čime je omogućeno kontinuirano praćenje napretka u postizanju ciljeva vezano uz digitalnu pismenost učenika.

Istraživanjem se mjere razlike u računalnoj i informacijskoj pismenosti učenika na međunarodnoj razini (CIL modul, engl. Computer and Informational Literacy), odnosno njihova sposobnost korištenja računala za istraživanje, stvaranje, sudjelovanje i komunikaciju kod kuće, u školi, na radnome mjestu i u zajednici. Zemlje sudionice istraživanja imaju mogućnost sudjelovanja u vrednovanju računalnoga razmišljanja učenika i vrednovanju pristupa pisanju softverskih programa i aplikacija (CT modul, engl. Computational Thinking).

Istraživanjem ICILS zemlje sudionice mogu pratiti svoje nacionalne ciljeve u pogledu digitalnih kompetencija učenika i također prikupiti informacije za praćenje napretka prema UNESCO-ovim ciljevima održivoga razvoja. Nadalje, Europsko vijeće i države članice Europske unije prepoznaju podatke ICILS istraživanja kao službeni cilj Europske unije za potporu strateškim prioritetima prema Europskome obrazovnom prostoru i šire (European Education Area and beyond 2021. – 2030.).

Umjetna inteligencija u istraživanju ICILS 2028

U istraživanje ICILS 2028 po prvi su put uključene teme povezane s korištenjem umjetne inteligencije s obzirom na sve veću primjenu u procesima poučavanja i učenja posljednjih nekoliko godina. Procjena računalne i informacijske pismenosti (CIL), kao i procjena računalnoga razmišljanja (CT) u aktualnome ispitivanju ICILS 2028 te budućim ciklusima, uključivat će zadatke koji izravno procjenjuju kompetencije vezane uz umjetnu inteligenciju. Svi ICILS upitnici također će uključivati sadržaje vezane uz primjenu umjetne inteligencije u politici, resursima, planiranju te poučavanju i učenju u školama.

Vremenski tijek istraživanja

  • 2025. – prvi sastanci nacionalnih koordinatora istraživanja, revizija okvira istraživanja, uspostava platforme za testiranje i razvoj instrumenata
  • veljača – lipanj 2027. – nacionalna priprema i provedba probnoga istraživanja
  • veljača – lipanj 2028. – nacionalna priprema i provedba glavnoga istraživanja (sjeverna hemisfera)
  • 2029. – priprema nacionalnih izvještaja, objava međunarodnih rezultata

Proveden ciklus ICILS 2023

U lipnju 2023. godine završena je provedba ispitivanja informacijske i računalne pismenosti i računalnog razmišljanja u sklopu međunarodnog istraživanja kojeg je sufinancirala Europska komisija. U ispitivanju su sudjelovali učenici osmih razreda diljem Republike Hrvatske. U nastavku pogledajte detaljniji izvještaj o prosječnim ostvarenim rezultatima hrvatskih učenika te ICILS 2023 međunarodni izvještaj.

Izvješće o provedenom ispitivanju ICILS 2023 u Republici Hrvatskoj

Međunarodno izvješće o ICILS 2023