eTIMSS 2019 glavno međunarodno istraživanje trendova u znanju matematike i prirodoslovlja (Trends in International Mathematics and Science Study) provedeno je u više od 60 zemalja svijeta.
U TIMSS 2019. istraživanju u Republici Hrvatskoj je sudjelovalo je 3.785 učenika četvrtih razreda i njihovih roditelja, 263 učitelja i 153 ravnatelja osnovnih škola diljem Hrvatske, a njegov posljednji ciklus obilježio je postupni prelazak načina provedbe u e-okruženje.
Hrvatski su učenici ostvarili iznadprosječne rezultate u oba područja – matematici (509 bodova) i prirodoslovlju (524 boda), a kroz tri ciklusa provedbe ovoga istraživanja u Hrvatskoj zabilježen je trend poboljšanja postignutih rezultata u gotovo svim sadržajnim domenama matematike i prirodoslovlja. Izrazito veliki udio učenika RH dostiže osnovnu razinu iz matematike (95 %) i prirodoslovlja (98 %), odnosno postiže rezultate koji su iznad prosjeka rezultata svih zemalja sudionica TIMSS-a. Srednju razinu iz matematike dostiže 70 % hrvatskih učenika, dok je taj postotak iz prirodoslovlja nešto veći i iznosi 80 %. Na višoj se razini nalazi 28 % učenika iz matematike i 34 % učenika iz prirodoslovlja, dok u Hrvatskoj naprednu razinu iz matematike i prirodoslovlja dostiže samo 4 % učenika. Razlike među spolovima ne postoje kad je riječ o postignućima iz prirodoslovlja, dok je razlika od oko 10 bodova u korist dječaka ostala konstantna kad je riječ o postignućima iz matematike.
Viša postignuća hrvatskih učenika iz oba ispitivana područja povezana su s pohađanjem ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, češćim aktivnostima roditelja vezanim uz predmatematičku i predčitalačku pismenost u ranoj dobi, većom motivacijom za učenjem matematike i prirodoslovlja te osjećajem sigurnosti i pripadnosti školi. Također, viša postignuća učenika povezana su i s većim zadovoljstvom nastavnika, većom kvalitetom nastave matematike i prirodoslovlja te sveukupnim pozitivnim ozračjem u školi.
Nacionalni izvještaj za Republiku Hrvatsku možete preuzeti ovdje.
Javno dostupne ispitne zadatke za učenike četvrtoga razreda osnovne škole iz ciklusa TIMSS 2011, TIMSS 2015 i TIMSS 2019 godine možete preuzeti ovdje.
U regionalnome izvještaju TIMSS 2019 – Dinarske perspektive, koji se objavljuje kao publikacija otvorenoga pristupa, u analizama su korišteni brojni podatci prikupljenih istraživanjem TIMSS 2019. U njemu su opisani rezultati učenika četvrtoga razreda osnovne škole iz prirodoslovlja i matematike u podskupini zemalja. Također, u okviru ovoga svjetskog komparativnog istraživanja obrazovanja dane su višedimenzionalne i kulturološki osjetljive interpretacije rezultata TIMSS 2019 istraživanja kojima se pruža uvid u često podzastupljene obrazovne sustave.
Ova publikacija pripada ediciji: Obrazovna istraživanja (engl. IEA Research for Education), (IEAR, svezak 13).
Citiranje: TIMSS 2019 Dinarske perspektive – Poučavanje i učenje matematike i prirodoslovlja u Jugoistočnoj Europi. (2022). Japelj-Pavešić, B., Koršňáková, P. i Meinck, S. (ur.). Springer.
Izvornik (na engleskome jeziku) dostupan ovdje: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-85802-5
Prijevod publikacije dostupan je ovdje.
Sadržaj (10 poglavlja)
Predgovori
Stranice 11. – 13. Otvoreni pristup
Uvod u TIMSS 2019 – Dinarske perspektive
Autor(i): Paulína Koršňáková, Sabine Meinck i Barbara Japelj Pavešić
Prevoditelj: Vesna Cigan (RH)
Lektura: Domagoj Lupujev (RH)
Stranice 15. – 28. Otvoreni pristup
Kontekst i provedba istraživanja TIMSS 2019 u četvrtome razredu u Dinarskoj regiji
Autor(i): Paulína Koršňáková i Sandra Dohr
Prevoditelj: Vesna Cigan (RH)
Lektura: Domagoj Lupujev (RH)
Stranice 29. – 52. Otvoreni pristup
Prilika za učenje matematike i prirodnih nauka
Autor(i): Agim Alia, Barbara Japelj Pavešić i Mojca Rožman
Prevoditelj(i): Svjetlana Bjelić i Žaneta Džumhur (BiH)
Lektura: Nataša Kokoruš (BiH)
Stranice 53. – 78. Otvoreni pristup
Interesovanja, motivacija i samopouzdanje učenika
Autor(i): Barbara Japelj Pavešić, Marina Radović i Falk Brese
Prevoditelj(i): Svjetlana Bjelić i Žaneta Džumhur (BiH)
Lektura: Marina Radović (CG)
Stranice 79. – 112. Otvoreni pristup
Rana jezička i matematička pismenost: prediktori postignuća iz matematike u dinarskom regionu
Autor(i): Ženeta Džumhur, Nada Ševa i Mojca Rožman
Prevoditelj(i): Svjetlana Bjelić i Žaneta Džumhur (BiH)
Lektura: Nataša Kokoruš (BiH)
Stranice 113. – 134. Otvoreni pristup
Uloga sredstava za učenje, školskoga okružja i ozračja u procesu preobrazbe škola iz zgrada za učenje u zajednice učenja
Autor(i): Ines Elezović, Beti Lameva, Falk Brese
Prevoditelj: Vesna Cigan (RH)
Lektura: Domagoj Lupujev (RH)
Stranice 135. – 160. Otvoreni pristup
Nastavnici, nastava i postignuća učenika
Autor(i): Ivana Đerić, Ines Elezović i Falk Brese
Prevoditelj i lektura: Aleksandra Ilić (RS)
Stranice 161. – 184. Otvoreni pristup
Karakteristike direktora i škola u Dinarskom regionu
Autor(i): Beti Lameva, Ženeta Džumhur, Mojca Rožman
Prevoditelj(i): Svjetlana Bjelić i Žaneta Džumhur (BiH)
Lektura: Nataša Kokoruš (BiH)
Stranice 185. – 200. Otvoreni pristup
Karakteristike učenika visokih i niskih postignuća
Autor(i): Rezana Vrapi, Agim Alia i Falk Brese
Prevoditelj(i): Svjetlana Bjelić i Žaneta Džumhur (BiH)
Lektura: Nataša Kokoruš (BiH)
Stranice 201. – 218. Otvoreni pristup
Podupiranje učenja u seoskim i gradskim školama: sličnosti i razlike
Autor(i): Smiljana Jošić, Barbara Japelj Pavešić, Nikoleta Gutvajn i Mojca Rožman
Prevoditelj i lektura: Aleksandra Ilić (RS)
Stranice 219. – 244. Otvoreni pristup
Zahvale
Stranice 245. – 247. Otvoreni pristup
U Republici Hrvatskoj istraživanje je provedeno od 18. ožujka do 18. travnja 2019. godine.
Zahvaljujemo svim osnovnim školama na odličnoj suradnji tijekom procesa pripreme i provedbe međunarodnoga istraživanja TIMSS 2019.
Zahvaljujemo svim ravnateljicama i ravnateljima kao i svim ispitnim koordinatoricama i koordinatorima na ogromnom trudu, radu i profesionalnosti koju ste uložili pri provedbi ovog međunarodnog istraživanja.
Vaš odaziv i suradnja ključni su nam u provedbi istraživanja koja čine temelj donošenja budućih odluka u odgojno-obrazovnom sustavu.
Čestitamo učenicima četvrtih razreda koji su sudjelovali u ispitivanju na odgovornome i savjesnome ispunjavanju ispitnih knjižica i upitnika.
Hvala svim roditeljima i skrbnicima koji su prepoznali značaj i svrhu ovog međunarodnog istraživanja te su pristali na sudjelovanje njihove djece/štićenika u istraživanju TIMSS 2019. i time omogućili unapređenje hrvatskoga odgojno-obrazovnog sustava.
REZULTATI TIMSS 2019:
Poveznice na engleskom jeziku:
O aktualnom TIMSS ciklusu
TIMSS 2019 Assessment Frameworks
TIMSS 2019 Encyclopedia
TIMSS 2019 u medijima:
Istraživanje – Hrvatski osnovnoškolci iznadprosječni u matematici i prirodoslovlju
Hrvatski osnovnoškolci postigli iznadprosječne rezultate iz matematike i prirodoslovlja
Hrvatski osnovnoškolci iznadprosječni u matematici i prirodoslovlju
Hrvatski osnovnoškolci iznadprosječni u matematici i prirodoslovlju
Istraživanje o rezultatima učenja matematike i prirodoslovlja
Istraživanje o rezultatima učenja matematike i prirodoslovlja
NCVVO objavio rezultate velikog testiranja učenika, u dva područja su iznadprosječni