TALIS 2018 treći je ciklus Međunarodnog istraživanja učenja i poučavanja (TALIS) u svijetu te drugi po redu u Republici Hrvatskoj. U ovome je ciklusu istraživanja ukupno sudjelovalo više od 240 000 učitelja i nastavnika te 13 000 ravnatelja iz 48 zemalja, od čega 30 zemalja članica OECD-a i 18 zemalja partnerica. Treći ciklus primarno je bio usmjeren na učitelje i ravnatelje koji prema Međunarodnoj standardnoj klasifikaciji obrazovanja rade na ISCED 2 razini. U Republici Hrvatskoj to su učitelji predmetne nastave koji poučavaju učenike od 5. – 8. razreda osnovne škole i njihovi ravnatelji. Zemljama sudionicama bile su ponuđene i dodatne opcije:
– istraživanje za učitelje i ravnatelje na ISCED 1 razini – učitelji razredne nastave koji poučavaju učenike od 1. – 4. razreda osnovne škole i njihovi ravnatelji
– istraživanje za nastavnike na ISCED 3 razini – nastavnici i ravnatelji srednjih škola
– opcija povezivanja TALIS i PISA istraživanja – nastavnici koji poučavaju petnaestogodišnje učenike koji su sudjelovali u istraživanju PISA 2018.
TALIS 2018. u Hrvatskoj
Republika Hrvatska odlučila se za dodatnu opciju TALIS 2018 istraživanja na ISCED 3 razini, odnosno u istraživanju su osim učitelja predmetne nastave koji poučavaju učenike od 5. – 8. razreda osnovne škole i njihovih ravnatelja sudjelovali i nastavnici i ravnatelji srednjih škola.
Istraživanje je bilo dobro prihvaćeno od strane hrvatskih učitelja, nastavnika i ravnatelja budući se odazvalo više od 90% uzorkovanih škola te više od 80% uzorkovanih učitelja i nastavnika.
Konceptualni okvir ciklusa TALIS 2018
Konceptualni okvir, koji je poslužio kao temelj za razvoj instrumenata u ciklusu TALIS 2018, zasnovan je na konceptualnim okvirima korištenim u prethodna dva ciklusa TALIS istraživanja, koji su dodatno osuvremenjeni i unaprijeđeni kako bi omogućili razvoj instrumenata koji mjere pet dimenzija učiteljskog i ravnateljskog profesionalizma:
- bazu znanja i kompetencija, koja se odnosi i na opća i na specijalizirana znanja, a koja uključuje standarde za ulazak u profesiju, inicijalno obrazovanje te kontinuirani profesionalni razvoj
- mogućnosti za razvoj karijere i radne propise, što uključuje radni status, strukture nagrađivanja, sustave ili mehanizme evaluacije i mogućnost napredovanja u karijeri
- kolegijalno opažanje i kulturu suradnje, koja se temelji na samoreguliranim profesionalnim zajednicama koje nude mogućnosti suradnje i međusobno pružanje povratnih informacija s ciljem jačanja profesionalne prakse i kolektivnog identiteta profesije
- odgovornosti i autonomiju, odnosno stupanj autonomije i kontrole koju učitelji, nastavnici i ravnatelji imaju u svakodnevnom radu prilikom donošenja odluka i stručnih prosudbi te pružanja povratnih informacija o učinkovitosti obrazovne politike na svim razinama sustava s ciljem jačanja njihova profesionalizma
- ugled i status učiteljske, nastavničke i ravnateljske profesije, što uključuje etičke standarde, intelektualno i profesionalno ispunjavanje radnih zahtjeva te percepciju vrijednosti i statusa u društvu u odnosu na druge profesije.
Nacionalni izvještaji
– TALIS 2018 : Učitelji, nastavnici i ravnatelji – cijenjeni stručnjaci (2020)
– TALIS 2018: Učitelji, nastavnici i ravnatelji – cjeloživotni učenici (2019)
Ostali dokumenti i poveznice
Poveznice:
Službene stranice OECD-ova istraživanja TALIS
http://www.oecd.org/education/talis/
OECD-ovo međunarodno izvješće o istraživanju TALIS 2018
https://www.oecd-ilibrary.org/education/talis-2018-results-volume-i_1d0bc92a-en