
Istraživanje ICCS ispituje znanja, stavove i ponašanje učenika na kraju primarnoga obrazovanja te stavove njihovih učitelja i ravnatelja. U istraživanju provedenome 2016. godine sudjelovalo je ukupno 24 zemalja s preko 94 000 učenika, 37 000 učitelja i 3800 osnovnih škola. U Hrvatskoj je oko 4000 učenika ispunjavalo ispit znanja, upitnik za učenike (međunarodna inačica) i europski upitnik za učenike (regionalna opcija za 14 zemalja sudionica iz Europe). Također, u istraživanju je sudjelovalo oko 3000 učitelja i 176 ravnatelja osnovnih škola.
Znanja i stavovi učenika
U svim zemljama sudionicama istraživanja ICCS 2016 u prosjeku je 3 % učenika pokazalo znanje ispod razine D, 10 % učenika postiglo je razinu D, 21 % učenika postiglo je razinu C, razinu B postiglo je 32 % učenika te je razinu A postiglo 35 % učenika. U Republici Hrvatskoj najveći broj učenika (40 %) postigao je razinu B, a preko trećine učenika postiglo je razinu A (36 %). Učenici iz Hrvatske nalaze se iznad prosjeka zemalja sudionica istraživanja ICCS-a s rezultatom od 531 boda. Istraživanjem je potvrđena povezanost razine građanskih znanja učenika sa spolom i socioekonomskim statusom.
Po pitanju stavova, učenici iz Hrvatske pokazali su manjak povjerenja u javne institucije – vladu, parlament i političke stranke te medije u odnosu na ostale zemlje. Također, oni imaju iznadprosječan osjećaj pripadnosti europskome identitetu kao i iznimno pozitivan stav prema Europskoj uniji. Općenito, većina učenika u svim zemljama sudionicama smatra poštivanje zakona, osiguranje gospodarskoga blagostanja obitelji i poštivanje tuđega mišljenja vrlo važnim odlikama dobrih građana.
Učenici i učitelji u istraživanju ICCS 2016 iskazali su aktivno sudjelovanje u školskim aktivnostima. Učitelji u Hrvatskoj često potiču učenike da izraze svoje mišljenje, no to ne rezultira odgovarajućom uključenošću učenika u procese odlučivanja ili rasprave, na primjer, o političkim temama. Unatoč tome, osjećaj građanske samoučinkovitosti učenika u Hrvatskoj nešto je iznad prosjeka zemalja ICCS-a.
Stavovi učitelja i ravnatelja
Škole surađuju s lokalnom zajednicom u unapređenju aktivnosti građanskog odgoja i obrazovanja, osobito u održivosti okoliša. Unatoč relativno zadovoljavajućim podatcima o pripremljenosti hrvatskih učitelja za poučavanje građanskog odgoja i obrazovanja, oni se nalaze ispod prosjeka ICCS-a u većini ispitivanih područja, osim u području odgovorne upotrebe interneta, razvoja kritičkoga i neovisnoga mišljenja kod učenika te mirnoga rješavanja sukoba.
Manji broj hrvatskih učitelja i ravnatelja potvrdio je postojanje nasilja u školama, osobito verbalnoga nasilja, ali također potvrdio je i postojanje neprihvatljivoga ponašanja uz korištenje novih društvenih medija.
Radna grupa GOO-ICCS
Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja
Prezentacije:
Infografike:
Međunarodni izvještaj (na engleskom jeziku) dostupan je na poveznici.
Europski izvještaj (na engleskom jeziku) dostupan je na poveznici.
Publikacija Okvir provedbe istraživanja ICCS 2016 na hrvatskome jeziku dostupna je na poveznici.