O TALIS-u

Što je TALIS?

Teaching and Learning International Survey (TALIS), odnosno Međunarodno istraživanje o učenju i poučavanju, najveće je međunarodno istraživanje u obrazovanju koje daje priliku učiteljima, nastavnicima i ravnateljima škola iz cijeloga svijeta da podijele svoje stavove i iskustva u radu s ciljem unapređenja kvalitete učenja i poučavanja. TALIS istraživanje pokrenula je Organizacija za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD) početkom 2000-ih godina s ciljem prikupljanja valjanih i usporedivih podataka o učenju i poučavanju kako bi se zemljama sudionicama pomoglo u evaluaciji i redefiniranju obrazovnih politika. Uz OECD i zemlje sudionice, u razvoju i provedbi TALIS istraživanja sudjeluju i međunarodna organizacija učiteljskih sindikata Education International (EI), Europska komisija te drugi socijalni partneri poput UNESCO-a.

Popis zemalja i teritorija koji sudjeluju u TALIS istraživanju dostupan je na sljedećoj poveznici:

https://web-archive.oecd.org/2023-10-25/621196-participantsintalis.htm 

Ciklusi istraživanja

TALIS istraživanja provode se u višegodišnjim ciklusima, a svaki ciklus dobiva ime po godini u kojoj se provodi glavno ispitivanje. Do sada su provedena četiri ciklusa TALIS istraživanja: TALIS 2008, TALIS 2013, TALIS 2018 i TALIS 2024. Republika Hrvatska priključila se TALIS istraživanju u drugom ciklusu istraživanja (TALIS 2013). Sljedeće TALIS istraživanje provodit će se 2030. godine.

Rezultati TALIS istraživanja

Rezultati TALIS istraživanja objavljuju se u međunarodnim OECD-ovim publikacijama i nacionalnim izvješćima NCVVO-a.

TALIS 2024

Priopćenje za javnost 7. 10. 2025.

TALIS 2024: Nacionalno izvješće:

Međunarodno izvješće: https://www.oecd.org/en/publications/results-from-talis-2024_90df6235-en.html 

 

Glavno ispitivanje četvrtoga ciklusa TALIS istraživanja (TALIS 2024) provedeno je 2024. godine. Republika Hrvatska sudjelovala je u osnovnom modulu istraživanja (za učitelje od 5. do 8. razreda osnovne škole i ravnatelje osnovnih škola) te u dva dodatna modula istraživanja: za srednjoškolske nastavnike i ravnatelje srednjih škola te u Istraživanju o pedagoškim kompetencijama učitelja (Teacher Knowledge Survey). Rezultati osnovnoga modula istraživanja bit će objavljeni 2025., a modula Istraživanja o pedagoškim kompetencijama učitelja 2026. godine.

Glavno ispitivanje u Republici Hrvatskoj proveo je Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja u veljači i ožujku 2024. godine. U ispitivanju je sudjelovalo 3163 učitelja iz 296 osnovnih škola i 3497 nastavnika iz 200 srednjih škola, a online upitnik popunilo je 259 ravnatelja osnovnih te 180 ravnatelja srednjih škola.

Sudjelovanje Republike Hrvatske u istraživanju TALIS 2024 sufinancirala je Europska komisija u okviru programa Erasmus+. Sufinanciranje sudjelovanja zemalja članica EU-a u TALIS istraživanju pridonosi jačanju učiteljske i nastavničke profesije, jednomu od dugoročnih ciljeva Strateškoga okvira za europsku suradnju u području obrazovanja i osposobljavanja (ET 2020) i Strateškoga okvira europskog prostora obrazovanja (2021. – 2030.).

Što se ispituje TALIS istraživanjem?

TALIS istraživanjem žele se potaknuti rasprave o poučavanju kao profesiji.

TALIS 2024 istraživao je dva šira područja:

  1. suvremeni izazovi koji utječu na učitelje te učenje i poučavanje:
  • Različitost i pravednost
  • Uporaba tehnologije u obrazovanju
  • Socijalno i emocionalno učenje
  • Obrazovanje o okolišu i održivosti

2. trajni izazovi koji utječu na učitelje te učenje i poučavanje:

  • Učenje i profesionalni razvoj učitelja
  • Prakse u radu učitelja
  • Stavovi o profesiji i institucionalno okruženje poučavanja/nastave

 


Tko su ispitanici u TALIS istraživanju?

U osnovnoj komponenti TALIS istraživanja sudjeluju učitelji od petoga do osmoga razreda osnovne škole i ravnatelji osnovnih škola (ISCED 2). Uz osnovnu komponentu, zemlje sudionice mogu sudjelovati i u dodatnim modulima istraživanja kao što je sudjelovanje učitelja razredne nastave (ISCED 1), srednjoškolskih nastavnika i ravnatelja srednjih škola (ISCED 3) te predškolskih odgojitelja i ravnatelja predškolskih ustanova (ISCED 0).

TALIS istraživanjem nastoje se prikupiti pouzdane informacije o cjelokupnoj populaciji učitelja, nastavnika i ravnatelja škola u određenoj zemlji, zbog čega se istraživanje provodi na reprezentativnom uzorku učitelja, nastavnika i ravnatelja. Rezultati istraživanja temelje se isključivo na samoprocjenama učitelja, nastavnika i ravnatelja škola, odnosno na njihovim stavovima, percepcijama, uvjerenjima i prikazima aktivnosti, zbog čega se rezultati TALIS istraživanja mogu razlikovati od dostupnih službenih statističkih podataka. Cilj je dobiti uvid u to kako učitelji, nastavnici i ravnatelji škola percipiraju okruženje u kojemu rade i na koji se način obrazovne politike provode u praksi.

Više informacija o TALIS istraživanju dostupno je na sljedećoj poveznici: https://www.oecd.org/education/talis/

Za sva dodatna pitanja možete nam se obratiti na: TALIS@ncvvo.hr

Letak – TALIS 2024 pdf 2.74 MB