Na Međunarodni dan pismenosti IEA (Međunarodno udruženje za vrednovanje obrazovnih postignuća) ove godine u kontekstu pandemije promišlja o podatcima prikupljenima PIRLS istraživanjem (Progress in International Reading Literature Study).
Najnovija analiza podataka o trendovima zabilježenima PIRLS istraživanjem, objavljena u IEA Compass Brief ediciji (dostupno na: Troubling trends: An international decline in attitudes toward reading), pokazala je da stavovi o čitanju učenika četvrtoga razreda i njihovih roditelja u razdoblju od 15 godina općenito postaju sve više negativni. U 13 od 18 zemalja koje su sudjelovale u svim ciklusima PIRLS istraživanja pogoršali su se stavovi učenika prema čitanju, a i stavovi roditelja su se također promijenili u tom smjeru u 14 od 16 zemalja sudionica. To dovodi u pitanje spremnost i sklonost čitanju kod kuće tijekom pandemije. Nadalje, u PIRLS-u 2016. godine je u prosjeku 36 % roditelja iz 46 zemalja odgovorilo da njihovo dijete nema kod kuće dostupan uređaj za čitanje e-knjiga, a 62 % ravnatelja odgovorilo je da njihova škola učenicima nije osigurala pristup digitalnim knjigama naglašavajući time samo neke od poteškoća koje treba prevladati kako bi se pismenost mogla razvijati i kod kuće.
Budući da su podatci prikupljeni prije pandemije, 2016. godine, pristup uređajima i e-knjigama nesumnjivo se promijenio jer se obitelji i škole prilagođavaju virtualnomu učenju postavljajući time pitanja važna za budućnost obrazovanja. Jesu li se tijekom pandemije promijenili stavovi učenika i roditelja prema čitanju? Komentirajući ove rezultate, izvršni direktor IEA-e, dr. Dirk Hastedt rekao je:
„Čitanje kod kuće nikada nije bilo važnije nego tijekom pandemije, a sve lošiji stavovi prema čitanju pozivaju autore obrazovnih politika da preispitaju kako potaknuti čitanje što obuhvatnijim kampanjama koje uključuju i roditelje. Ključno otkriće PIRLS-a 2011. godine bilo je da djeca imaju tendenciju dijeliti pozitivne stavove i ponašanja svojih roditelja prema čitanju. Pandemija je dovela do toga da roditelji i djeca provode više vremena kod kuće, zbog čega se pitamo hoće li roditelji imati više prilika za potaknuti pozitivne stavove prema čitanju kod djece.”