OECD je izdao 61. mjesečni tematski izvještaj „PISA in Focus“ u kojem se u okviru ostalih pokazatelja matematičke pismenosti iz ciklusa PISA 2012 analizira učenje napamet kao jedna od strategija u učenju matematike.

Je li učenje napamet dobra strategija za učenje matematike?

Dok u svijetu traje rasprava o tome koliko je učinkovito i dugoročno opravdano djecu poučavati da matematičkim problemima pristupaju učenjem napamet, PISA istraživanjem utvrdilo se koliko se učenici zemalja diljem svijeta oslanjaju na ovu metodu učenja. Rezultati istraživanja pokazali su da se velik broj 15-godišnjaka redovito koristi učenjem napamet prilikom  učenja matematike, dok je u Hrvatskoj svega 9% učenika koji izjavljuju da im je to najučestalija strategija učenja matematike. Svakako je zanimljivo da u zapadnim zemljama, poput Kanade, Irske, Sjedinjenih Država i Ujedinjenog Kraljevstva, puno veći postotak učenika koristi ovu metodu od učenika istočnih zemalja poput Hong Konga, Vijetnama, Južne Koreje ili Japana.

PISA istraživanje također potvrđuje tezu da učenje napamet izbjegavaju oni učenici koje matematika zanima, koji imaju pozitivan stav prema rješavanju problema i koji su općenito uporniji od svojih vršnjaka. Učenje napamet,  PISA istraživanje zaključuje, korisno je, pa čak i nužno u ranijoj fazi obrazovanja, kad učenici stječu osnove vještine za rješavanje matematičkih problema, no kompleksniji zadaci od 15-godišnjaka ipak zahtijevaju razmišljanje o sadržaju problema, analiziranje problema i uzimanje u obzir alternativnih načina dolaženja do rješenja.

Učenje napamet kao strategija učenja učinkovita je kod jednostavnih matematičkih problema, ali nije učinkovita ako se isključivo koristi kao strategija učenja pri složenim matematičkim problemima.

Hrvatski učenici su ispod OECD – ovog prosjeka indeksa memoriranja, odnosno učenja napamet u procesu učenja matematike.

Cijelo izvješće „PISA in Focus“ dostupno je ovdje.