Priopćenje za javnost 7. 10. 2025.
TALIS 2024: Nacionalno izvješće:

Međunarodno izvješće: https://www.oecd.org/en/publications/results-from-talis-2024_90df6235-en.html
Glavno ispitivanje četvrtoga ciklusa TALIS istraživanja (TALIS 2024) provedeno je 2024. godine. Republika Hrvatska sudjelovala je u osnovnom modulu istraživanja (za učitelje od 5. do 8. razreda osnovne škole i ravnatelje osnovnih škola) te u dva dodatna modula istraživanja: za srednjoškolske nastavnike i ravnatelje srednjih škola te u Istraživanju o pedagoškim kompetencijama učitelja (Teacher Knowledge Survey). Rezultati osnovnoga modula istraživanja bit će objavljeni 2025., a modula Istraživanja o pedagoškim kompetencijama učitelja 2026. godine.
Glavno ispitivanje u Republici Hrvatskoj proveo je Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja u veljači i ožujku 2024. godine. U ispitivanju je sudjelovalo 3163 učitelja iz 296 osnovnih škola i 3497 nastavnika iz 200 srednjih škola, a online upitnik popunilo je 259 ravnatelja osnovnih te 180 ravnatelja srednjih škola.
Sudjelovanje Republike Hrvatske u istraživanju TALIS 2024 sufinancirala je Europska komisija u okviru programa Erasmus+. Sufinanciranje sudjelovanja zemalja članica EU-a u TALIS istraživanju pridonosi jačanju učiteljske i nastavničke profesije, jednomu od dugoročnih ciljeva Strateškoga okvira za europsku suradnju u području obrazovanja i osposobljavanja (ET 2020) i Strateškoga okvira europskog prostora obrazovanja (2021. – 2030.).
Što se ispituje TALIS istraživanjem?
TALIS istraživanjem žele se potaknuti rasprave o poučavanju kao profesiji.
TALIS 2024 istraživao je dva šira područja:
- suvremeni izazovi koji utječu na učitelje te učenje i poučavanje:
- Različitost i pravednost
- Uporaba tehnologije u obrazovanju
- Socijalno i emocionalno učenje
- Obrazovanje o okolišu i održivosti
2. trajni izazovi koji utječu na učitelje te učenje i poučavanje:
- Učenje i profesionalni razvoj učitelja
- Prakse u radu učitelja
- Stavovi o profesiji i institucionalno okruženje poučavanja/nastave
Tko su ispitanici u TALIS istraživanju?
U osnovnoj komponenti TALIS istraživanja sudjeluju učitelji od petoga do osmoga razreda osnovne škole i ravnatelji osnovnih škola (ISCED 2). Uz osnovnu komponentu, zemlje sudionice mogu sudjelovati i u dodatnim modulima istraživanja kao što je sudjelovanje učitelja razredne nastave (ISCED 1), srednjoškolskih nastavnika i ravnatelja srednjih škola (ISCED 3) te predškolskih odgojitelja i ravnatelja predškolskih ustanova (ISCED 0).
TALIS istraživanjem nastoje se prikupiti pouzdane informacije o cjelokupnoj populaciji učitelja, nastavnika i ravnatelja škola u određenoj zemlji, zbog čega se istraživanje provodi na reprezentativnom uzorku učitelja, nastavnika i ravnatelja. Rezultati istraživanja temelje se isključivo na samoprocjenama učitelja, nastavnika i ravnatelja škola, odnosno na njihovim stavovima, percepcijama, uvjerenjima i prikazima aktivnosti, zbog čega se rezultati TALIS istraživanja mogu razlikovati od dostupnih službenih statističkih podataka. Cilj je dobiti uvid u to kako učitelji, nastavnici i ravnatelji škola percipiraju okruženje u kojemu rade i na koji se način obrazovne politike provode u praksi.
Više informacija o TALIS istraživanju dostupno je na sljedećoj poveznici: https://www.oecd.org/education/talis/
Za sva dodatna pitanja možete nam se obratiti na: TALIS@ncvvo.hr