Vanjsko vrednovanje i samovrednovanje škola polaze od zajedničkoga modela kojim se definiraju ključne karakteristike ‘uspješne’ škole. Ove su karakteristike definirane kao područja kvalitete koja se propituju u procesu vanjskoga vrednovanja škola.
Predloženim modelom definirana su područja u kojima bi se trebalo vršiti samovrednovanje i vanjsko vrednovanje škola. Svako je područje relativno kompleksno i sadrži specifične teme. Svaka tema sadrži opisne pokazatelje učinkovite prakse (kriterije kvalitete). Uz svaku grupu kriterija navedena su konkretna pitanja na koja škole moraju dati jasne i argumentirane odgovore u postupku vanjskoga vrednovanja.
Prikaz područja kvalitete i tema unutar područja u predloženomu modelu integriranoga vrednovanja škola.
1. Upravljanje i vođenje |
- Strateško upravljanje u školi
- Upravljanje ljudskim potencijalima
- Upravljanje odgojno-obrazovnim procesom
- Organizacijsko upravljanje školom
- Kultura škole
|
2. Uvjeti rada |
- Materijalno-tehnički uvjeti i organizacija rada škole
- Financije
- Lokacijska obilježja
|
3. Profesionalni razvoj odgojno-obrazovnih radnika |
- Strateško planiranje profesionalnoga razvoja odgojno-obrazovnih radnika (učitelja, nastavnika i stručnih suradnika) u skladu s potrebama škole i profesionalnim standardima
- Profesionalni angažman odgojno-obrazovnih radnika i njihov doprinos unapređivanju kvalitete učenja i poučavanja
- Vrednovanje utjecaja koji profesionalni razvoj odgojno-obrazovnih radnika ima na učenje i poučavanje
|
4. Suradnja s obitelji i vanjskim dionicima |
- Odnos škola – obitelj
- Suradnja s ostalim relevantnim dionicima
- Međunarodna suradnja
|
5. Kurikulum škole |
- Izrada kurikuluma škole (analiza potreba, ciljevi, ishodi učenja)
- Proces donošenja kurikuluma
- Vrednovanje kurikuluma
- Razvoj generičkih kompetencija
|
6. Kvaliteta učenja, poučavanja i vrednovanja učenja |
- Interakcije i okruženje za učenje
- Organizacija i izvedba nastave
- Poticanje uključenosti i motiviranje učenika
- Vrednovanje učenja i odgojno-obrazovnih ishoda
|
7. Dobrobit učenika |
Podrška svim učenicima
- Sigurnost i zdravlje
- Podrška učenju
- Psihološka dobrobit
- Profesionalno/karijerno savjetovanje
|
Dodatna podrška specifičnim skupinama učenika
- Identifikacija, praćenje i vrednovanje učenika koji trebaju dodatnu podršku
- Podrška učenicima s teškoćama i darovitim učenicima
- Podrška učenicima koji žive u nepovoljnom socio-ekonomskomu okruženju
- Podrška inojezičnim i inokulturnim učenicima.
- Suradnja škole s relevantnim dionicima u pružanju podrške usmjerene na dobrobit učenika.
|
8. Rezultati/ishodi rada škole |
- Odgojno-obrazovni ishodi
- Temeljna znanja i vještine
- Generičke kompetencije
- Iskustva učenika sa školom i dobrobit učenika
- Profesionalni/karijerni razvoj učenika
- Organizacijski ishodi
- Društveni ishodi
|